Translate

Sunday 16 March 2014

MISTERI KEHILANGAN PESAWAT MH 370 HAMPIR TERJAWAB

1.  Kejadian pesawat terhempas dan hilang merupakan tragedi yang sangat tragis kepada ahli keluarga yang terlibat. Malah peristiwa dan tragedi yang sebegini pastinya akan mendapat perhatian dunia, apatah lagi ianya membabitkan jumlah penumpang yang besar dan juga penumpang yang terlibat daripada warganegara dari kuasa besar dunia.

2.  Kehilangan sebuah pesawat Boeing 777-200 milik MAS pada Sabtu lalu (8 Mac 2014) yang masih belum ditemui hingga kini (sewaktu artikel ini ditulis-16 Mac) pastinya menimbulkan seribu persoalan. Ini kerana pesawat ini didapati tiba-tba terputus hubungan dan hilang daripada radar ketika menuju ke Beijing. Dalam pada itu, banyak sekali spekulasi yang muncul tentang kehilangan MH 370. Banyak pihak yang bimbang kapal terbang ini sudah terhempas ataupun dirampas. Alhamdulillah, rakyat Malaysia yang prihatin masih tak jemu-jemu mengadakan solat hajat dan bacaan yaasin di masjid-masjid untuk memohon petunjuk dan juga pertolongan Allah agar memberi harapan supaya MH 370 ini masih selamat dan dapat ditemui.

3.  Setelah 8 hari berlalunya tragedi ni maka baru semalam ( 15 Mac 2014), YAB Perdana Menteri dapat mengumumkan secara hampir pasti bahawa pesawat ini masih dalam keadaan selamat dan disyaki dirampas ataupun ada unsur-unsur sabotaj dari seorang juruterbang yang berpengalaman secara solo. Antara intipati pengumuman YAB Perdana Menteri semalam ialah: 

" Usaha mecari MH 370 kini memasuki fasa baharu. Sepanjang tujuh hari lepas, kami mengikuti pelbagai kemungkinan. Kepada keluarga dan rakan-rakan mereka yang terlibat, kami berharap maklumat baharu ini akan membawa kami lebih dekat kepada menemui pesawat berkenaan."

"Tumpuan mencari kini difokuskan di dua koridor- utara dari sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan sehngga utara Thailand dan Selatan menganjur dari Indonesia ke Utara Lautan Hindi. Operasi di Laut China Selatan dihentikan."

" Setakat ini belum dapat disahkan pesawat dirampas dan fokus baharu siasatan ialah kepada anak kapal dan penumpang."

4.  Di samping itu terdapat beberapa petunjuk baharu di mana seseorang dalam pesawat telah mematikan sistem komunikasi termasuk transponder MH 370 sebelum memasuki Vietnam. Laluan pesawat melencong ke Semenanjung Malaysia dan menghala barat laut dengan pergerakan konsisten. Dan data komunikasi terakhir antara pesawat dan satelit pada 8.11 pagi 8 Mac.

5.  Dalam pengumumannya kepada media semalam, YAB Perdana Menteri juga mengatakan walaupun terdapat laporan media bahawa pesawat ini telah dirampas, saya ingin tegaskan dengan sejelas-jelasnya bahawa kami sedang menyiasat semua kemungkinan yang boleh menyebabkan MH 370 melencong dari laluan asal penerbangannya.

6.  Menyentuh tentang misteri kehilangan pesawat ini, tentu ramai yang biasa mendengar  Segi Tiga Bermuda yang dikaitkan sebagai kawasan misteri berikutan ratusan kapal laut dan  kapal terbang dilaporkan hilang di kawasan yang menjangkau keluasan sehingga 1.2 juta kilometer persegi yang popular diberi nama "Segi Tiga Syaitan" iaitu satu kawasan yang dibentuk tiga lokasi iaitu Bermuda, Puerto Rico dan unjuran paling Selatan Florida. 

7.  Antara kes-kes kehilangan kapal dan pesawat yang dilaporkan ialah kapal USS Cyclops (1918), kapal Carroll A. Deering (1921), skuadron pesawat pengebom Flight 19 (1945), pesawat British South American Airways (BSAA) Star Tiger (1948) dan pesawat BSAA Star Ariel (1949). Hakikatnya terdapat banyak lagi misteri nahas pesawat yang berlaku di kawasan-kawasan lain di seluruh dunia.Antaranya:

Pada 1937 Juruterbang wanita pertama iaitu Amelia Earhart telah hilang setelah membuat penerbangan solo merentasi Lautan Pacific di Papua New Guinea. Pesawatnya telah gagal ditemui. Akhirnya diisytiharkan mati pada tahun 1939 setelah pesawatnya gagal ditemui.

Pada 8 Nov 1957, Pesawat Pan Am 7 telah terhempas ke dalam lautan Pasifik dan mengorbankan 44 orang penumpang. Pihak berkuasa tidak dapat menentukan punca kemalangan kerana tiada isyarat kecemasan yang diterima oleh radar menara kawalan. Mayat hanya ditemui hanya selepas tujuh hari dan badan pesawat ditemui terapung di timur laut Honolulu.

Pada 31 Oktober 1999 Egypt Air Flight 990  penerbangan  dari Lapangan Terbang JFK New York ke Kaherah, Mesir telah terhempas di Atlantik yang mengorbankan 217 penumpang pesawat berkenaan.. Akhirnya mendapati pembantu juruterbang yang dikatakan sengaja melakukan sabotaj penerbangan tersebut kerana marah selepas ditegur atas kesalahan seksual oleh pihak penerbangan sebelumnya. Pihak penyiasat Mesir kemudiaannya mengeluarkan kenyataan bahawa pesawat tersebut terhempas kerana masalah teknikal.

8. ADAKAH MH 370 DI SABOTAJ OLEH JURUTERBANG UTAMA ATAU PEMBANTUNYA SEPERTI YANG BERLAKU KE ATAS  EGYPT AIR PADA TAHUN 1999. SAMA-SAMA KITA DOAKAN AGAR SEGALA KEMUNGKINAN INI TAK BERLAKU. JIKA BERLAKU SEKALIPUN MAKA KITA MOHON KEPADA ALLAH AGAR PARA PENUMPANGNYA MASIH BERADA DALAM KEADAAN SELAMAT.

No comments: