Translate

Friday, 2 January 2009

AKAL TAK BERPANDUKAN WAHYU

1. Hari ini Jumaat 2 hb Januari 2009, saya berkesempatan solat maghrib di Surau Al-Mawaddah, Taman Mutiara B.B.Bangi. Al-Hamdulilllah selepas solat maghrib ada Kuliah maghrib yang disampaikan oleh Prof. Dr. Mohd. Kamal Hasan, mantan Rektor Universiti Islam Antarabangsa (UIAM). Kalau nak tahu lebih lanjut apa isi penting kuliah Prof. Kamal, sila baca selanjutnya di bawah ini..!

2. Beliau telah mentela'ah Kitab Ihya' Ulumuddin, karya Imam al-Ghazali. Prof Kamal telah memfokuskan pengajian kepada perbahasan mengenai kepentingan AKAL di dalam menjana kekuatan berfikir. Akal yang boleh memberi kekuatan berfikir adalah akal yang menggunakan sentuhan dan bisikan lubuh hatinya dalam menilai sesuatu perkara yang berasaskan kepada pedoman wahyu Ilahi dan Sunnah Nabi. Akal yang dicerna hanya melalui ilmu duniawi semata-mata tidak boleh memberi manfaat kepada manusia dan juga kepada alam sejagat.

3. Prof. Kamal telah menjelaskan lagi bahawa apa yang berlaku hari ini ialah manusia yang berakal dan berpengetahuan tinggi dewasa ini hanya menggunakan kekuatan akal mereka semata-mata untuk menilai sesuatu kejadian ataupun kesan buruk yang berlaku di dalam sesuatu negara sama ada dari segi ekonomi, sosial, politik dan juga soal kehidupan harian manusia. Mereka langsung tidak melihat ataupun mengambil iktibar daripada apa yang berlaku dengan pedoman wahyu Al-Quran dan hadis Nabi s.a.w. Itu sebabnya apabila berlaku sahaja kejadian buruk ataupun impak sosial dalam masyarakat, termasuk kesan malapetaka alam semulajadi maka mereka akan sentiasa merujuk kepada hukum akal dan juga pakar-pakar sains moden untuk membuat sesuatu rumusan dan juga jalan penyelesaian. Ternyata ianya tidak boleh menyelesaikan masalah.

4. Sebab itulah Imam al-Ghazali dalam kitabnya ini telah menegaskan bahawa Akal itu hanya boleh berperanan dan juga berfungsi dengan baik apabila ianya didasarkan kepada pedoman al-Quran dan al-Hadis. Ini kerana akal hanya boleh menjangkau dan menjangkakan tentang perkara-perkara zahir yang boleh dirasa, yang boleh dikesan, yang boleh diukur dan boleh di nilai oleh pancaindera sahaja. Sebaliknya, akal yang berpandukan kepada al-Quran dan Hadis, ianya boleh menjangkakan sesuatu yang di luar batas-batas tersebut yang tidak diketahui oleh ilmu sains moden.

5. Prof. Kamal telah membawa satu contoh di mana masyarakat dunia dan sebahagian penduduk di negara kita sekarang ini terlalu vokal di dalam membiacrakan tentang hak-hak asasi manusia (human right ). Mereka sering menggunakan alasan dan juga sandaran betapa perlunya dunia hari ini mengutamakan kepentingan hak-hak individu yang perlu dihormati oleh sesuatu masyarakat dalam dunia moden. Dalam pada sebenarnya mereka lupa dan juga mengenepikan pula tentang hak-hak Allah. Sebenarnya Islam memang mengiktiraf hak-hak asasi manusia itu, tetapi ianya haruslah tidak mengabaikan kepentingan hak-hak Allah. Ramai yang menjadi jaguh dalam memperjuangkan hak asasi manusia tetapi tidak ramai yang ingin ke hadapan di dalam memperjuangkan hak-hak Allah.

6. Apa yang dapat saya simpulkan daripada kuliah Maghrib ini ialah, amat ramai para cendikiawan dan juga para intelek muda hari ini yang sibuk bercakap soal demokrasi, keadilan sejagat, hak asasi manusia, hak-hak wanita dan juga hak-hak individu dalam negara ini - sehingga mereka merasakan bahawa diri mereka bebas untuk bersuara dan bercakap apa sahaja di dalam mana-mana media dan laman-laman blog; kononnya ini adalah hak asasinya untuk bersuara dan mengemukakan pendapat berdasarkan akal fikiran dan nafsu sempit semata-mata. Sedangkan mereka langsung tidak merujuk kepada panduan Ilahi yang berpandukan al-Quran dan Hadis. Allah membenarkan kita bersuara tetapi harus menjaga adab dan juga batas-batas yang telah disyariatkan. Akhirnya akal yang ada pada diri mereka telah disalahgunakan untuk melawan dan menentang hak-hak Allah.

7. Akibatnya kemampuan akal untuk berfikir selama ini hanya digunakan untuk mera'ikan hak-hak manusia semata-mata dengan mengenepikan hak-hak yang sepatutnya ditunaikan kepada Allah s.w.t. Ingat..! Apa yang kita perkatakan, apa yang kita tulis, apa yang kita lakukan di dunia ini akan dipertanggungjawabkan nanti di hadapan Allah di hari Akhirat. Sama-samalah kita renungkan. Wassalam

7 comments:

Khairi Jalalluddin said...

Betul tu akal mestilah berpandukan wahyu. Tetapi malangnya hari ini akal digunakan untuk menipu rakyat asalkan dapat kerusi. Setelah dapat kerusi langsung tidak memikirkan janji2 dan hak-hak rakyat. Malah akal itu juga digunakan untuk memenuhi kehendak hawa nafsu yang merupakan musuh utama kita. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud tidak sempurna iman seseorang itu sehinggalah hawa nafsunya mengikut ajaran yang aku sampaikan.

Mrkolumpo said...

Assalamualikum syeikh
u still not respond to my posting and challenge yet....
wether u still havent browse to my blog or what..i dont know..but pls respond wether it is a YES or NO

el-askarey said...

I dont know what did you meant. What topic that I must challange you. My principle is clear, I dont want to challange anybody. All the person that 1 know as my brother in Islam. I always respect whatever who give the opinion in my blog. Ok. Wassalam.

Mrkolumpo said...

kalau mcm tu lah jawapan kapten,nampaknye betul lah telahan saya yang kapten tak baca..harap kapten boleh baca posting saya mencari kebenaran...
sekian

Mrkolumpo said...

ataupun mungkin kapten takde masa..saya paste je lah kat sini :

Mencari kebenaran

Assalamualaikum dan salam kasih sayang saya hamparkan kepada para tetamu blog saya ini.
Mancari Kebenaran...ya, itulah yang sedang berlegar di kepala hotak saya sejak petang tadi apabila memandu sendirian dari Merapoh ke Simpang Pelangai dan terus berlegar di dalam benak sanubari sehingga ke waktu ini.

Saya sedar akan berlakunya pertembungan pendapat, perbezaan ideologi dan pemikiran, perselisihan kefahaman di antara pemikiran saya dengan beberapa tetamu yang sudi menjengah masuk ke dalam blog saya ini. Perbezaan di antara ideologi politik, arus perjuangan sebagai khalifah di muka bumi sentiasa menjadikan satu situasi perdebatan yang sihat.

Iya benar, kadang kala terpacul juga beberapa perkataan seperti bodoh dan bangang daripada papan kekunci ini namun kebanyakannya saya tujukan kepada beberapa kerat sahaja sesetengah individu yang digelar pemimpin negara yang amat saya cintai ini. Saya sememangnya tidak berapa suka dan gemar menghamburkan perkataan yang kurang sopan ini kepada golongan penyokong akar umbi mahupun pengundi kepada partai yang mendabik dada sebagai pembela ISLAM dan MELAYU. Yang saya salahkan pemimpin...

Walaupun begitu tidak pernah saya menghamburkan perkataan yang kurang ajar seperti peliwat, aljuburi, perogol, penzina, bahlol tongong kepada mana2 pihak tak kire orang kecil mahupun orang besar...

Di sini saya tidak ingin untuk lebih menyusuri kepada fahaman Assobiah seperti orang Arab di zaman Jahiliyah. Apa yang lebih ingin saya tekankan ialah ISLAM. Islam merupakan tempat yang paling teratas di dalam mana2 perjuangan baik didalam politik mahupun tidak. Saya tidak nampak apa yang ingin di lebih2kan sangat tentang Melayu lebih daripada ISLAM. Bukan untuk meremehkan perjuangan bangsa. Saya amat sayangkan tanahair ini...dan saya amat sayangkan bangsa MELAYU namun seperti motto TS mahupun NGO yang dipengerusikan oleh Dato Seri Abdullah Badawi..., Alif Ba Ta...Agama Islam itu letaknya di atas sekali.

Jadi ingin saya bertanya kepada para tetamu yang saya hormati lagi dikasihi...di manakah kite berada (lebih condong kepada) di antara ISLAM dan MELAYU?? Perjuangan apakah yang menjadi landasan kita...ISLAM atau BANGSA MELAYU???Adakah kite ingin menjadi seperti kaum Yahudi (Laknatullah) yang mengatakan bumi Palestine itu adalah dijadikan untuk mereka???sama seperti kita melaungkan2 Tanah Melayu ini Allah jadikan untuk orang Melayu???

Allah yang Maha Besar menjadikan kite sebagai khalifah di muka bumi ini.Bumi ini bukan kita yang punya!! namun kita sebagai ketua.maknanya orang Islam sahaja lah yang layak menjadi pemimpin di Malaysia ini. Atau apakah tuan tuan ingin menterjemahkan khalifah itu sebagai Melayu???dan seterusnya menjadi Tuan Tanah kepada Malaysia???lihat sahaja lah tanah2 di speanjang jalan ke kampung kita...berapa kerat sahaja yang dimiliki oleh orang Melayu...selainnya bukan milik KITA.

Jadi kalau kite terus nak menegakkan dan memperjuang kan tentang BANGSA, BANGSA dan BANGSA tapi kite tidak letak ISLAM itu sebagai kepala yang teratas....apakah kita layak digelar khalifah???apakah kita layak mentadbir negara ini???

Saya akui saya tidak ada sebarang sijil ataupun degree di dalam pengajian Agama Islam...yang ada hanya lah SPM dapat cemerlang dalam agama di sekolah Selayang Bharu. Ilmu pun tak lah mendalam seperti tuan tuan semua. Selebihnya hanya lah secebis ilmu yang amat sikit diperolehi masa join USRAH kat SEMESTA dulu..itupun di cop haram dan sesat oleh kerajaan pimpinan Tun M.

Saya hanya berbekalkan iman yang tipis, ilmu yang cetek dan amal yang tak sebeberapa YAKIN dengan keyakinan yang amat tinggi bahawa "Adalah benar dan selayaknya bagi saya yang mengaku ISLAM untuk menyokong perjuangan yang ingin menegakkan kalimah ALLAH dan syiar ISLAM di muka bumi Malaysia ini". dan yang saya nampak sekarang hanyalah PAS (Partai Agama Islam Semalaysia) dan bukan UMNO dan juga bukan PKR. cuma PKR berada di dalam "alliance" ataupun pakatan yang bersama2 dengan PAS. saya yakin tidak salah pilih.pada saya PAS adalah partai yang benar dan minta maaf ..bukan UMNO

UMNO stand for United Malay Nation Organization ataupun Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu yang terang2 memperjuangkan kebangsaan.memperjuangkan bangsa Melayu. Pada pendapat saya (hanya pendapat saya...tak setuju??terpulang dan boleh follow up komen yerrr...)
UMNO meletakkan eprjuangan bangsa mendahului agama.Agama jatuh no 2.No 1 mesti bangsa...tak boleh tidak..."cisss bedebah...pantang anak Melayu dicabarrrrr..." seperti kata2 M.Nasir di dalam filem Puteri Gunung Ledang dan seperti itulah yang saya nampak perjuangan UMNO.(walaupun beberapa kerat pemimpin mereka memperjuangkan perut, kekayaan, pengaruh, kuasa, undi). Jadi disini dimanakah letaknya Islam???tidak adakah laungan.."cisss bedebah..Islam jangan di cabar-cabar" "ciss bedebah...hukum Hudud jangan diperlekehkan"
"cis bedebah...dey samy lu jangan hina AlQuran kami" " cis ..bedebah kenapa kau nak hina sunnah Nabi????"

Pohon ampun dan maaf....ayat2 di atas saya tak nampak di dalam UMNO...saya cuma nampak di dalam PAS....tuan2 semua tahu siapa yang mengugut dan memberi amaran kepada kerajaan si anu supaya tidak menjalankan hukum hudud...padahal dah tahu ni hukum hudud tu ingin diwartakan kepada orang Islam...

Pendek cerita saya ingin tuan2 menyahut cabaran saya agar ditetapkan satu masa kite bertemu...BUKAN untuk berdebat dan menunjukkan bukti...tetapi kite bertemu di dalam rumah ALLAH untuk kite buat solat sunat hajat dan istikharah agar Allah tunjukkan kepada kita perjuangan manakah yang DIA lebih redho PAS atau UMNO. perjuangan manakah yang BENAR..UMNO atau PAS.moga2 ALLAH akan beri petunjuk kepada kita dan juga kepada diri saya terutamanya. Kerana hambaMu ini Ya Allah ingin mencari kebenaran...Tunjukkanlah padaku kebenaran itu nescaya akan ku turuti dan menyokong kuat kepada perjuangan yang Engkau lebih muliakan...Amiinnn

p/s : harap abang shamsudin boleh jadi imam dan abang khairi dan ustaz said boleh follow sekali...Insya-Allah

SHAMSUDDIN MONER EL-ASKAREY said...

Salam. Mr Kolumpo. Sorry saya tak dapat nak respon pandangan saudara buat masa ini kerana saya sibuk dengan tugas untuk melaksanakan Program Bulan dakwah Peringkat Kebangsaan yang akan dirasmikan oleh YDPertuan Agong pada 19 Februari nanti. Any way, saya akan jawab nanti bila ada kelapangan waktu, kerana ianya memerlukan study yang konkrit untuk menjawab persoalan yang memang dah lama dinanti-nanti oleh seluruh umat di negara ini. Wassalam

Mrkolumpo said...

hehehe ok..actually saya tak nak jawapan...saya nak tarikh, masa n tempat utk kite buat solat istikharah n hajat..tu saja
takpa la..saya tgu...ingat kan pi tgannu