Translate

Saturday, 1 August 2009

PELUANG PAK LEBAI PAS MEMELUK DAN MERABA MUSLIMAT DI SOGO

1. 10 tahun lepas pemimpin PAS, khasnya Tok Guru Nik Aziz telarang melarang para muslimat daripada menghadiri perhimpunan-perhimpunan besar yang bercampur gaul dengan lelaki. Nik Aziz juga mengharamkan muslimat PAS daripada dipilih sebagai calon dalam pilihanraya umum. Ini kerana calon perempuan akan berkempen dan dikerumuni oleh orang ramai dan akan berlaku gesel menggesel antara calon dengan penyokong dalam sesuatu kempen pilihanraya. Itu sebab orang perempuan ni haram bertanding dalam pilihanraya kerana terdedah kepada geselan kamum lelaki di tempat umum dan terbuka.

Lihat macamana lelaki dan wanita bergesel-gesel dalam Himpunan hapuskan ISA


2. Sebaliknya, dalam pilihnaraya umum ke-12 yang lalu, PAS telah meletakkan ramai calon-calon muslimatnya bertanding dalam pilihanraya. Ini kerana wakil wanita dalam AJK PAS Pusat Dr. Lo'Lo telah mendesak pemimpin PAS supaya membenarkan muslimat bertanding. Lagipun, para penyokong dan ahli PAS sekarang ini telah bertamadun dan boleh mengawal nafsu mereka ketika bergesel dengan muslimat PAS.

3. Dalam perhimpunan haram mendesak pemansuhan ISA di Sogo, KUala Lumpur hari ini, kita lihat PAS dan Pakatan Rakyat telah menjadikan wanita-wanita sebagai bentengnya supaya pihak polis tidak berani untuk melanggar dan merempuh tembok yang dibina oleh kaum wanita ini. Nampaknya Tuan Guru hadi Awang dan para pemimpin PAS serta PKR sungguh bacul dan pengecut betul. Adakah wanita-wanita bertudung labuh dijadikan benteng untuk mereka berhimpun. Sepatutnya, kita kaum lelaki yang menjadi benteng kepada kaum wanita ni. Tak percaya cuba tengok video/youtube dalam laman-laman web pro pembangkang. Nampak betul dan jelas bagaimana wanita-wanita ini dikerumui oleh lelaki-lelaki ganas dari Pakatan Rakyat, Khasnya PAS.

( LIhatlah bagaimana bodohnya muslimat PAS diperalatkan oleh pemimpin mereka dijalan-jalan raya).

4. saya ternampak juga bagaimana Ahli Parlimen Ampang PKR, Zuraidah kamaruddin telah terkepit dicelah-celah ratusan kaum lelaki. Sebaik sahaja pihak Polis menyemburkan air dan juga asap pemedih mata, kita rasa bahawa mereka ni akan lari bertempiaran. tetapi, ada juga yang kuat semnangat dan kuat nafsunya telah mengambil kesempatan. terdapat mereka yang berkopiah lebai dan melaung-laungkan takbir Allahu Akbar, sebaliknya telah melaungkan pula pekikan 'ALHAMDULILLAH', MASYA ALLAH, ini rezeki ana". Rupa-rupanya mereka ini mengambil kesempatan meraba dan memeluk muslimat PAS dan juga wanita-wanita yang terkepit di tengah-tengah lautan manusia yang ganas ni. Muslimat PAS yang kena rabapun, nampaknya selamba saja. maklumlah suami merekapun dah lama tak meraba 'anu' mereka. Seronok juga berjuang sambil meraba ni. Bukan mudah, peluang hanya setahun sekali.

NONE

AJK PAS Pusat, Dr. Hatta Ramli ditahan POlis. bayangkan kalau muslimat PAS terlondeh bajunya macam Dr. hatta ni..! Apa nak jadi..!


5. Ini yang mereka seronok sangat nak berhimpun ni. Mereka dapat jadikan majlis ini sebagai pesta raba meraba dan peluk memeluk antara lelaki dan wanita. Tak percaya, tanya mereka yang balik dari perhimpunan haram ni. namanya pun perhimpunan haram, sambil-sambil tu sempat juga buat kerja haram ni. Haram jadah betul lelaki-lelaki yang menyamar macam pak lebai dalam PAS ni.

18 comments:

TAIPINGMALI (TM) said...

sama lah juga sewaktu ceramah-ceramah umum Pas. lelaki dan wanita duduk dekat dekat.

Anonymous said...

dr.hatta tu mat glamer dlm PAS, ....lagi dulu lagi perangai dia dah mcm tu.

dulu dia bawak anak dia gi klcc demo harga minyak naik. bila anak dia kene sembur air, dia la yg sibuk berposing suruh tangkap gambar.

bila minyak turun tak pulak dia ajar anak dia demo ucap terima kasih pada BN.

bapak apa la dia ni....anak dia bila dah besar tgk gambar tu baik sure malu punya.

braHIM
anti-KOYAK

Mrkolumpo said...

ANDA GELAR DIRI ANDA SEORANG AYAH???ANDA GELAR DIRI ANDA SEORANG MUSLIM???TIDAK TERUSIKKAH WALAU SEDIKIT PERASAAN KASIHAN KITA KEPADA ANAK2 MANGSA TAHANAN ISA???TIDAK TERUSIKKAH WALAU SEDIKIT NALURI BAPA YANG ADA PADA BENAK2 KALIAN???
SILA BACA NUKILAN ANAK MANGSA TAHANAN ISA DI BAWAH.SEMOGA ANDA YANG BERGELAR BAPA DAN MENGAKU SEBAGAI ORANG ISLAM YANG ADIL MEMBUAT PENILAIAN SENDIRI :

Nama saya Suhaib. Saya berusia 16 tahun. Ketika bapa saya, Mat Sah Satray ditahan di bawah ISA pada 18 April tahun 2002, saya berusia 8 tahun 5 bulan. Saya masih terlalu kecil dan tidak dapat mengingati semua peristiwa. Ketika itu saya sedang tidur, tetapi terjaga apabila beberapa orang polis masuk ke bilik tidur saya dan dengan kasar menyelak cadar, mengangkat hujung tilam, menarik rak baju, membuka serta menutup almari pakaian hingga mengeluarkan bunyi kuat yang membuatkan saya terjaga. Umi, panggilan saya pada emak, mendukung saya dan diletakkan di sebelah abah yang ketika itu duduk di sofa di ruang tamu. Aku menoleh ke arah Abah dan nampak kedua-dua tangannya bergari. Aku menangis kerana terlalu takut melihat gari itu. Gambaran gari yang melengkar di kedua-dua belah tangan Abah amat sukar untuk hilang dari minda saya.....
Agak lama juga polis menggeledah rumah kami. Seorang wanita sibuk menyoal Abah dan Umi bergilir-gilir dan kemudian menulis sesuatu di atas kertas. Manakala lima orang lelaki yang lain, sibuk membuka rak buku Abah, mengeluarkan Quran dan buku-buku agama serta menyelak-nyelak setiap muka surat dengan pantas. Saya tidak tahu, apa yang mereka cari. Tidak lama selepas itu, mereka membawa Abah masuk ke dalam van putih. Umi dukung saya dan kami berdua sempat melambai tangan kepada Abah. Sebaik sahaja van putih hilang dari pandangan, aku menangis lagi sambil memanggil-manggil Abah. Saya baring di riba Umi hingga tertidur...
Saya bagaikan melalui satu mimpi buruk di mana Abah dilarikan dari rumah oleh sekumpulan lelaki. Bila terjaga dari tidur, saya mencari Abah di semua bilik termasuk bilik air tetapi tidak ditemui. Saya mendapatkan Umi yang sedang membancuh minuman untuk bertanya tentang Abah, tetapi saya nampak Umi juga sedang menangis....
Saya asyik teringatkan Abah. Dari pagi saya tunggu Abah, tengah hari, hinggalah cuaca gelap dan masuk waktu maghrib, Abah masih juga belum pulang. Saya mula menangis kerana rindukan Abah... Ketika itu telefon rumah berdering, saya dan Umi berlari ke arah telefon tetapi apabila gagang diangkat, tiada siapa yang bercakap di hujung talian....

7 tahun telah berlalu



Peristiwa buruk itu telah berlalu tujuh tahun yang lalu, namun ianya sukar untuk hilang semuanya dari fikiran saya. Tujuh tahun lalu Abah saya dibawa pergi, hingga kini beliau tidak pernah balik ke rumah kami.


Pada tahun 2009 ini, maknanya hampir separuh usia saya membesar tanpa belaian kasih sayang, bimbingan dan sentuhan Abah walaupun beliau masih hidup. Saya membesar bertemankan barang-barang peribadinya seperti jam tangan, dompet, baju, seluar, kain pelikat dan buku-buku beliau. Saya sekadar mengikuti nasihat dan kata-kata beliau melalui surat-surat kirimannya. Jika rasa terlalu rindu padanya, saya akan pakai baju, seluar dan kain pelikat beliau. Saya letak gambar Abah di dompet duit bersebelahan dengan gambar saya...SILA BACA CERITA PENUH DI BLOG SAYA

Umi akan memastikan kami melawat Abah sekurang-kurangnya dua kali sebulan. Namun waktu lawatan selama 45 minit itu jauh dari mencukupi untuk Abah menghilangkan rindu, memberikan bimbingan, tunjuk ajar serta melepaskan kasih sayangnya kepada saya.

Anonymous said...

Kerajaan melalui Polis tidak pernah menahan orang awam ataupun pemimpin politik dalam tahanan ISA tanpa usul periksa. Tak ada yang ditahan semata-mata kerana ia parti pembangkang. berapa ramai pemimpin pembangkang serta ahli parti pembangkang yang ditahan? kalau kita nak simpati dengan orang membuat huru hara di negara ini, bukannya pada tahanan ISA. tetapi simpatilah pada kawan-kawan kita yang berniaga di kawasan masjid India dan jalan utama Tuanku Abdul Rahman. bayangkan para peniaga tak dapat pendapatan pada dua hari lepas. Jualan mereka merosot. macamana mereka nak membiayai kos hidup dan nak memberi belanja sekolah pada anak-anak mereka sebab pendapatan terjejas.

Kalau nak simpati, kitapun boleh simpati dengan anak-anak penjenayah dan juga anak-anak yang mana bapa mereka terlibat dengan dadah. Para penagih dadah ni ditahan di Pusat Tahanan Dadah di Serenti. Tiada mahkamah yang membicarakan mereka. Pihak AADK terus menahan mereka yang terlibat menagih dadah ni dan menyumbatnya dalam pusat Serenti. kesihan pada isteri dan anak-anak penagih dadah ni kerana bapa mereka ditahan di pusat serenti tanpa bicara dan pembelaan mahkamah. Kenapa PAS dan PKR tak bela mereka yang disumbatkan dalam Pusat serenti ni.

Jawapannya mudah sahaja, mereka ini tak membahayakan PAS dan tidak mengganggu PAS. Lagipun orang ni tidak lagi produktif untuk membantu politik PAS.

Itulah, bapak-bapak yang ditahan ISA ni, tak fikir habis-habis bahawa mereka ada tanggungjawab pada keluarga. Mana lebih utama, nak membebaskan negara daripada kezaliman dan cengkeman ISA ataupun memelihara dan menjaga anak bini di rumah. Dalam Islam, memberi nafkah pada anak dan isteri adalah suatu jihad yang paling besar. kenapa mereka memilih jihad di jalanan yang boleh membawa kebinasaan pada masa depan anak-anak mereka. Jawabnya, mereka yang ditahan ISA ni buta agama dan buta undang-undang. LIhatlah pemimpin kamu seperti LIm KIt Siang, Hadi Awang, Mat Sabu dan lain-lain lagi seronok bebas berpolitik dan dapat gaji bulanan sebagai ahli parlimen. Mereka yang mengapi-apikan laungan hapuskan ISA. Sebaliknya, pengikut yang bodoh ditahan ISA. Mana letak kepala otak mereka ni.

Anonymous said...

zaimi machang
malunya saifudin pun kena tangkap...aku nk tanya setakat dia menang pru12...apa yg dia dah buat kat machang...maka bodoh lah para pengundi pr...kalau betul dia Islam...dia ceredik...tak kan la mcm tu perangai nya...klau tahu blh bergesel2 aku pun nak join...itulah antara bahan2 gurauan student2 yg kononnya sokong PAS tapi malangnya dah terpesong...camni la MR KOLUMPO...cuba hang tgk sdiri...kampong hang atau kmpg sebelah ade tak perubahan yang dibuat oleh PEMBANGKANG YANG BERKEMPEN DENGAN JANJI2 PALSU...klau BN janji x leh klau x tunai...bedosa....tp klau PR x tunai x pe plk...x bedosa...nk tanya ni brape SHARE AKHIRAT yg hang ade dlm PROJEK BELA BABI...ALLAH dh tunjuk...gitulah makbulnya doa org kna zalim...kmpg halaman tanah tumpah darah nk diambil org pastu nk buat kandang babi...hang x rasa sbb bkn tanah kepala bapak hang yg kna kebas...cuba tgk sejarah balik...siapa DAP SIAL sebenarnya...knape la dok fanatik sangat...camni la cuba tgk perubahan seluruh negara atau negeri2 yg ditadbir oleh PR...apa perubahan yg dh dibuat...kata BN byk lulus tempat judi,disko so apalagi tutuplah...apa????x blh nanti ronnie liu marah...cuba berfikif diluar kotak pemikiran kotor yg ade skrg ni...lim kit siang org paling depan...itulah bakal calon pm???hang boleh tgk sdiri masyarakat melayu di penang...ok lu pikir lah sdiri...susah gak nk cite org mcm hang ni...tp ape yg penting dah thu x leh mengancam negara so hang jgn lah buat bende2 yg bodoh...ingt kt anak2 bini2...klau hang x de x best la plk blog ni...ok maaf byk2...benang yg basah hanya akan tegak kalau guna kapur!!!

Mrkolumpo said...

ALAH..SORI BEB..TAKAT LU BALING BATU SOROK TANGAN....BAGI KOMEN TAK TARUK NAMA..TU NAMA DIA TAKDE TELUR BEB...KER SENGAJA TAKNAK TARUK NAMA?KAHKAHKAH..DASAR BACUL

cucumatsalleh said...

....Ellooo Bro Mrkolumpo...mcm tu kah bahasa yg di tarbiah oleh PAS n PKR dlm diri awak...
Alangkah memalukan n mengaibkan seandainya macam ni lah produk2 yg dikeluarkan oleh PAS n PKR..
Kalau awak bleh belasah org lain takde telur... awak lg teruk...dah lah takde telur,batang pun tak leh pakai layu mcm kangkong.....hwahwahwahwa!!!

Anonymous said...

aku dah tulis la bodoh...
ZAIMI MACHANG
ayah ko x ajar ke baca satu2 ayat yg org tulis...
kesian nyer...aku tgk rupa ko tu ade la klas...tp rupa2 nya otak x brape btul...dok fikir guna kpala lutut je...tp x pe nik.aziz pn ckp Allah x marah klau mencarut...sbb Allah kan samseng...x pe la ko ikut la ape yg ko rase baik...ok smoga sihat supaya dpt bls komen aku...

SHAMSUDDIN MONER EL-ASKAREY said...

Untuk makluman tuan/puan sekelian, pada pagi semalam (Isnin-3 Ogos)lebih kurang jam 8.08 pagi telefon saya telah berdering dari panggilan seorang muslimat yang katanya dari Melboune, Australia. Hampir 10 minit perbualan beliau dengan saya. No. telefon pemanggil ialah +61405234727. katanya dia bekerja di pejabat menteri. Transkrip perbualannya pada saya seperti berikut : " hello, ini Dr. Shamsuddin ke?, ye, saya jawab. Dr. ini ni orang Islam ke? Saya jawab, ye saya seorang muslim. Macam ni ke seorang islam dan seorang yang berpendidikan hinga ke PhD membuat tulisan fitnah dan mencarut dalam blog dengan tuduhan yang tidak elok pada muslimat PAS..? Saya ni dari melbourne, saya bukan ahli PAS dan tak sokong siapa-siapa. Tapi, saya rasa sedih sangat dengan tulisan Dr yang terlalu rendah dan hina. Saya bagi anak saya tengok dan baca blog Dr tentang peristiwa gesel menggesel dalam perhimpunan ISA tu. Anak sayapun sedih, saja saya bagi anak saya baca supaya menjadi pengajaran kepadanya tentang buruknya tulisan Dr. Inikah seorang islam, saya rasa dr ni bekas pegawai KAGAT, macam ni ke seorang pegawai agama.? Sayapun jawab balik, terima kasihlah atas pandangan puan dan juga kritikan puan kepada saya. Puan ni siapa.? lalu dia jawab, saya ni hanya berpendidikan SPM saja, dan bertugas di Melbourne dan sering mengikuti perkembangan semasa politik Malaysia. Saya kata balik pada dia, saya ni adalah anak murid kepada dato'Prof Shahnon Ahmad yang tulis buku 'SHIT". Nik Azizpun kata bahawa Islam membenarkan kita mencarut. Alllah sendiripun ada guna perkataan mencarut dalam al-Quran. jadi, saya kata padanya, puan nasihatkanlah tok guru Nik Aziz tu supaya bercakap sopan, jangan pula cakap" Pergi jahaman sama UMNO". kalau saya tak betul, maka level dan standard saya sama taraf dengan Shahnon Ahmad dan Tok Guru Nik Aziz". Bila dengar saya cakap macam ni, dia terus letakkan telefon.

2. Sebenarnya, saya pasti dan kenel dengan suara yang telefon tu, dia bukan berkelulusan SPM tetapi seorang muslimat PAS yang memegang jawatan sebagai AJK PAS Pusat dan sekarang menjadi YB kawasan Parlimen. Dia nak menyamar dengan saya. Inilah kisahnya, bagaimana sakitnya hati seorang muslimat PAS terhadap pendedahan saya dalam tulisan ini mengenai perbuatan gesel menggesel muslimat PAS dengan kaum lelaki PAS dalam perhimpunan haram pada 1 Ogos lepas.

3. Itulah, bila orang PAS kutuk dan cerca macam-macam pada Dato' najib dengan menbggelarnya dengan najib al-Tantuya dan macam-macam lagi, tak adapun dato Najib melenting. Tapi, bila saya tulis sikit tentang keburukan PAS dan muslimatnya, baru mereka macam cacing kepanasan dan sanggup tellefon saya untuk mengutuk saya dan membuat tuduhan bahawa saya ni islam atau kafir. Itulah PAS, bila marah pada seseorang maka orang itu akan dikafirkannya.

Anonymous said...

zaimi machang...
muslimat Pas kna tukar nama supaya sesuai dgn perangai masing2...tp jgn dok melenting plk...kpd sesiapa yg rase diri die MUSLIMAT x pe x de mslh...cuma yg perasan diri die muslimat tp perangai menghampiri perangai bohsia...tp x semua camni...isteri nik aziz pun x buat bende karut camni...die sdp dok kt umah...ok smoga si pemanggil tu blh ajak mrkolumpo pi dok melbourne...bru la btul...sama2 sengal...ajar la anak2 tu supaya membenci kerajaan iaitu bangsa yg sama,agama yg sama...pastu berbaik2 ngan yg secara jelas menentang Islam...LANGKAH MAYAT AKU DULU KALAU NK LAKSANAKAN NEGARA ISLAM...x fhm2 lg...nasib baik skolah smpi spm je...ok smoga sihat hendaknya...

Alimuddin Shahid said...

Salaamun Alaikum

Kembalilah pada Al-Quran, ikutlah sunnah rasul dlm kehidupan, dakwah & jihad. Benar sesuatu perbuatan berlandas nas yg ada. Tiada 'double standard' dlm hukum. Larangan berhimpun bercampur baur lelaki/wanita jika dikata haram, akan terpakai kepada semua bukan utk keadaan atau kepentingan tertentu.

Secara peribadi saya tidak seluruhnya bersetuju dgn empunya blog ini. Tapi dlm Al-Quran tertulis melarang kita memaki hamun dan mencerca hatta org kafir. Allah menyuruh Nabi Musa agar menggunakan perkataan yg baik bila bersemuka dgn Firaun. Maka pilihlah ayat yg baik utk berkata. Guna nas utk menegak yg hak & bukan cerca maki hamun dgn perkataan kasar.

Adakah riwayat rasul kita mencerca sesiapa termasuk Abu Lahab? Nabi juga pernah melarang seseorang agar tidak mencerca org yg sedang dipukul kerana minum arak. Nabi juga tidak mencerca org kafir yg membaling batu kepadanya hingga berdarah. Hatta nabi seumur hidup sentiasa menyuap makan pagi seorang yahudi buta sehingga beliau wafat dlm keadaan org buta itu berbicara menghina nabi kerana beliau tidak tahu siapa yg menyuapnya. Begitulah perilaku nabi kepada org kafir, jadi mengapa kita mencerca sesama muslim hanya kerana berbeza pendapat?

Carilah nas rujukan Al Quran & sunnah utk mencari kebenaran. Jika kita berpecah kepada beberapa golongan, kembalilah kepada sunnah rasul, sahabat & tabiin. Wallahu'alam

Jazakallah Khair

abuafnan said...

mengapa kita suka apabila sesama islam berbalah, berkelahi, bertikam lidah. Terus menerus kita sokong tanpa kita selidiki pihak yang mana yang memperjuangkan hak dan pihak mana yang mengeksploitasikan hak. kenapa kita tidak menjadi ejen perpaduan Islam. Mengapa kita lebih suka menjadi ejen pemisah antara sesama Islam. fikirkanlah. Nabi Sallallahualaihi wasallam berusaha sejak langkah pertama beliau memegang tampuk kerasulan, beliau membina masjid, (tempat penyatuan Islam) mempersaudarakan kaum dan bangsa yang berlainan warna kulit dan pertuturan demi penyatuan dibawah satu nama dan pegangan iaitu ISLAM. Abuafnan tak tahu pihak mana yang benar tapi abuafnan lebih suka ummat Islam bersatu. continue at http://abuafnan.blogspot.com/

abuafnan said...

jomm kita jadi ejen penyatuan ummat Islam jangan jadi ejen pemisah ummat Islam. teruskan usaha junjungan besar kita Nabi Muhammad Sallallahualaihi Wasallam menyatukan Ummat Islam. ingatlah sesungguhnya nabi sangat risau akan keadaan ummatnay diakhir zaman yang telah hilang kekuatan dan tiada lagi kegerunan kepada musuh islam sebab apa sebab umat islam sudah jauh daripada ajaran Islam dan ummat Islam berpecah belah....ummati,... Ummati...Ummati
layari http://abuafnan.blogspot.com/

Anonymous said...

salam..saya suka dengan sikap kritis ustaz..jelas berlaku ikhtilat di program2 sebegini..walaupun ada pihak yang akan memberikan rukhsah untuk menghalalkan perkara ini namun hakikat berlakunya ikhtilat ini memang jelas..cuma saya amat terkilan dengan cara ustaz menghuraikan permasalahan ini..Ustaz harus akui cara penulisan ini akan menghina-dina kan taraf pendidikan serta jawatan2 ustaz..dari sudut politik pula, ustaz lebih memahami..wallahualam..

abu hasan

Anonymous said...

kepada saudara alimuddin....
saya bangga sbb anda byk thu psl islam...cuma anda pun kna beri nasihat kt tuan2 guru sbb diaorang yg byk dok mencerca sesama islam...klau yg bkn tuan guru ok lagi sbb rakyat x brape nk percaya...tp klau dah geng2 pak lebai yg beri fatwa...itu yang merumitkan dan membuatkan rakyat dalam kebuntuan...sama2 kita ikut seruan ABUAFNAN utk menjadi ejen perpaduan

ZAIMI MACHANG

Mrkolumpo said...

aku rasa ayah ko lagi tak ajar....kahkahkahkah

pejuangmuda said...

sila belajar lagi ilmu agama wahai org yg menghina agama Allah...
ok..
1.antara duk dalam stu ceramah n dgr ilmu agama n xde tempat len nk duduk n duduklah berhampiran lelaki n pompuan..
2. duk dlm stu dewan atau majlis n ape jua prgm,n org islam mendedahkn aurat n bersama2 ngn lelaki n pmpn...
yg mana satu HARAM di sisi ALLAH...?

bukan haram disisi UMNO....
siape ajar laki xleh duk ngn pmpn?
klu xsentuh ngn sengaja, xtentu haram lagi...
cuba buka minda wahai doktor....

di mekah, jika dr penah g tunaikn haji, leh tau n nmpk cmne lelaki n pompn jln bersama untuk menunaikn Haji..
lelaki n pompn leh solat bersebelahan... tpi itu ikut mazhab lain leh ar...

berhati2 cerita tentang agama sebab salah keluarkn kenyataan leh jadi kufur.... kembalilah kepangkal jalan ALlah jgn jln islam hadhari... o umno.....
belajarlah ilmu agama bebyk..
2 pasai org suruh belajar ilmu agama bukan ilmu umno..

payung hijau said...

ya allah..trangilah hati insan yg myokong kzaliman...spaya mrk kembli ke jalanmu...