Translate

Friday 21 November 2008

TAZKIRAH JUMAAT - SIFAT DUSTA

Asasalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. 'Amma ba'du'.

1. Islam sangat mengeji sifat dusta, dan menjadikannya salah satu daripada sifta orang kafir. Seterusnya telah mengancam orang yang berdusta ini dengan balasan azab yang amat pedih. Firman Allah, bermaksud :

" Dan janganlah kamu berdusta dengan sebab apa yang disifatkan oleh lidah kamu: "Ini halal dan ini haram", untuk membuat kata-kata dusta terhadap Allah, tidak akan berjaya (mereka hanya mendapat) sedikit kesenangan (di dunia) dan (sebaliknya) mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya."
( Surah al-Nahl : Ayat 116-117 )

2. Sebenarnya yang tergamak membuat duasta itu hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah dan mereka itu ialah orang-orang yang bertabiat dusta. Dan pada hari Khiamat nanti kita akan dilihatkan oleh Allah akan orang-orang yang berdusta ini dengan muka mereka yang hitam legam.

3. Sabda Nabi s.a.w, bermaksud : " Celakalah bagi orang yang bercerita untuk menjadikan orang ramai suka dan ketawa lalu (sanggup) ia berdusta! celakalah dia dan celakalah dia." ( Riwayat Abu Daud, al-Nasa'i, al-Baihaqi dan al-Turmuzi ).

4. Islam menghendaki supaya setiap orang itu tegas dan memberi maklumat tepat dan benar terhadap apa yang diucapkan oleh lidahnya, ataupun dalam zaman moden ini terhadap apa saja yang disampaikannya sama ada melalui media cetak ataupun media elektronik seperti di internet ( laman-laman Blog ).

5. Justeru, saya ingin menasihatkan rakan-rakan dari kalangan Bloggers ataupun dari kalangan penulis-penulis di mana-mana saja media elektonik di negara ini agar membuat pernyataan-pernyatan ataupun tulisan-tulisan yang menjurus kepada kebenaran dan juga ketepatan dari segi maksud dan juga mesej yang hendak disampaikan.

6. Jika kita, menulis ataupun menceritakan sesuatu yang palsu dan dusta tanpa ada bukti dan juga keterangan-keterangan yang jelas dari segi kesahihannya - maka ditakuti nanti kita akan tergolong di kalangan hamba-hamba Allah yang akan menerima azab yang pedih di akhirat kelak. Muka kita juga akan dijelmakan oleh Allah di akhirat kelak dengan warna hitam legam yang menggambarkan bahawa seseorang itu dicap sebagai pendusta dan penipu semasa hidupnya di dunia.

Semoga kita sekalian insaf dan bertaubat kepada Allah daripada kesalahan dusta yang pernah kita lakukan selama ini.
a

No comments: